måndag 14 mars 2011

Rast hos von Otter och Gyllensvaan

Som vanligt på väg från Södern till Stockholm stannar jag till på Gyllene Uttern. En kvart bara för att sitta i en av de oerhört bekväma fåtöljerna i salongen just till höger när man kommer in. Numera är det en konferensanläggning men fortfarande förstås med strålande utsikt över Vättern och det mystiska Visingsö. Idag dock osynlig i det täta vårdiset.
Gyllene Uttern är Sveriges första väghotell. Innan motorvägen byggdes gick gamla Riksettan precis utanför porten.När min far och jag segat oss igenom Gränna i den vänsterstyrda Oldsmobilen i vänstertrafiken stannade vi till och åt lunch. Under hela resan ner till Bjärehalvön kunde föraren inte se de mötande bilarna förrän han bestämt sig för att köra om.Ibland sov man över i de röda stugorna mellan träden med ovanliga vita körsbär. På somrarna jobbade ofta flickkamrater från Stockholm i  receptionen. Trots att stället är Sveriges grövsta pastisch av en riddarborg, byggd 1934, ansågs det mycket elegant.På en av väggarna i caféet finns en bildsvit och en hel bordsplacering  från Peter Wallenbergs bröllop, nån gång i början av 50-talet.
På spiselhällen i det innersta rummet finns ett järnsmitt heraldiskt vapen. En utter och en svan med utslagna vingar. Ingen idag bryr sig på allvar om adelskap, mer än Svensk damtidning och några av dess läsare.Björn af Kleen har i sin mycket läsvärda bok " Jorden de ärvde " klätt av de sista som trott att ärvd börd skulle ge särställning.
Men Gyllensvaan och von Otter speglar det som var en gång. Den adliga Gyllensvan fanns bara i trettio år på 1700-talet. Han hade godset och slottet Västanå som ligger några kilometer från Gyllene Uttern på en klippa ovanför Vättern och motorvägen. Den förste och ende fideikommissarien fick igenom, underligt nog, att alla innehavare av fideikommisset framgent måste heta Gyllensvaan. Så när en baron von Otter genom arv blev ägare fick han byta namn och blev av med sin titel. Gyllene Uttern fick sitt namn på det viset när det byggdes i sin gamla riddarstil. Och föreningen av namnen finns i spiselhällen. Idag har Västanå inget med väghotellet att göra.Genom att fideikommissen avskaffades ( med några undantag ) 1967 behöver heller ingen tvingas heta Gyllensvan.Men slottet drivs även det som konferensanläggning och hotell vid den utmärkta golfbanan.
Jag tog in där en natt för några år sedan med min adlige halvbror. Jag frågade den reslige yngre mannen i receptionen om han visste något om familjen von Otter.
- Absolut, svarade han. - jag heter Carsten von Otter. På dagarna är jag receptionist, och på kvällarna är jag hovmästare i resturangen. Välkomna!

1 kommentar: