lördag 5 mars 2011

Torekov - rikt, kallt och republikanskt

Är i Torekov för att skriva om den svenska neutraliteten. I Torekovs hamn står en man på isen med en jättesåg och sågar ut isbitar kring sin rödmålade skuta. Han berättar att isen är tio centimeter tjock men att den varit 60 cm tidigare i år. Isen har legat ut till Hallands Väderö.Men man har inte kunnat gå dit ut. Det kunde man på 60-talet, säger han på sin mycket omisskännligaVästra Bjäredialekt. Nu den 5 mars blåser vinden hårt från nordväst och för in den sista isen mot Ydre Halls klippor och mot badstranden nedanför mig. Där som jag morgonbadat i ur och skur varje sommar sedan andra världskriget.
Själva byn är spöklikt tom så här års. Nästan alla hus ägs av de som för kallades badgäster. Torekovborna har sålt sina ganska enkla hus för stora summor och har byggt nytt ovanför den gamla byn. På min farfar prostens tid, i början av 1900-talet, bodde mycket folk nere i byn, kring hamnen. Sillfisket gav betydande inkomster och fortfarande gick segelfartyg från Torekov på de stora haven.
På Svartskär utanför Ydre Hall sitter skarvarna orörliga i den hårda vinden i det skarpa solljuset. Hur står de ut? Jag måste fråga min vän ornitologen som bor just vid stranden och som med sin stora kikare följer varje fågelrörelse nu när våren, kanske, äntligen kommer.
Jag skriver om den svenska neutraliteten för ett kapitel i en bok " Images of Sweden " som Ax:son Johnsonstiftelsen skall ge ut. Boken bygger bygger på ett anförande som jag gjorde vid ett seminarium på det världsarvsvackra Engelsberg i januari. Med Axess TV och tidskriften Axess gör stiftelsen en storartad insats i det samhälle som EsaiasTegnér en gång hedrade med orden " Blott barbariet var en gång fosterländskt".
Från att ha varit ett fattigt pastorat i många århundraden har Torekov numera fått rykte om sig som tillhåll för de verkligt rika. Det är samhället väl unt. Även om prosten uppe i Västra Karup inte längre, som min farfar Anders, hade betalt i tioende. Men politiskt sett är Torekov mest känt för " Torekov överenskommelsen". Grundlagsutredningen for från badort till badort. När de kom till Hotell Kattegatt i Torekov kom de överens om kungens framtida ställning. I Torekov togs all makt togs ifrån honom. Trots att Oscar II skall ha sagt att min farfar skulle ha prosttjönsten i V.Karup/Torekov " för att han har tio barn ", så misstänker jag att ett republikanskt sinnelag  här bland ättltingarna till de vittberfarna sjömännen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar