torsdag 12 maj 2011

Fortkörning och böter - leve demokratin!

Att köra bil i Sverige bjuder som regel inte på några överraskningar. Eller störd sinnesro. För länge sedan kunde Stockholms bilförare koleriskt skrika " bonnläpp" åt någon med "D" eller "S" på registreringsskylten när den stackars utsocknes inte rörde sig smidigt nog i Tegelbackseleändets virrvarr. Jag vet inte varför beteckningen för hemvist på bilar togs bort i Sverige. I Tyskland och Italien kan man fortfarande ropa " Idiot " eller " Caffone " åt usocknes.
Men! alltjämt kan man bli kallsvettig i trafiken i Sverige. Två egna erfarenheter nyligen. Idag på förmiddagen gled jag charmant nedför E 4 an söderut. En bil framför mig strax före Nyköping höll 105 km i timmen. Jag gick ut i vänsterfil, ökade hastigheten förstås. Och just när jag passerade bilen såg jag i högra ögonvrån en parkerad polisbil och en polis på motorcykel. Jag bromsade ned, på ögontjänares vis, la mig i högerfilen igen. Men såg polisen på motorcyklen sätta iväg. Efter mig? Kanske det. Ett stort obehag drog över mig. Konflikt med rättvisan. Jagad av polisen. Han följde efter mig och sen strax innan en avfart gick han upp jämsides, tittade på mig,vevade vant och kraftfull med högerarmen, indikerande att jag skulle köra in på avfartsvägen.Först tänkte jag: fan var det nittio här, höll jag 121 vid omkörningen. Blir jag av med körkortet?
Tre kvinnliga poliser och ett par bilar väntade på mig. Jag hann tänka: hur mycket alkohol drack jag igår kväll? Hjälper det att det var en överdådig Ch Talbot 1995? Har jag förbrännt allt? Alltså i statens våld, uniformer runt mig, snabba motorcyklar, obevekliga tjänstemän, blåsapparater, körkortskontroll. Nå den mycket söta och unga kvinnliga konstapeln, Emelie , sa att jag kört 118. Och att det blev 1.500 kronor. Och ville jag ha ett inbetalningskort direkt eller driva det i domstol?
Jag tog det första men sa samtidigt: Från Södertälje och hit har mer än hälften av alla bilar hållit mellan 114 och 129. Och några mer än så.
- Vi vet, sa hon. Det är därför vi står här. Men det underliga var att under de tio minuter hon behandlade mig stoppades ingen annan bil.
Nå någon alkohol fanns inte kvar. Och körkortet fick jag behålla. Det fick jag däremot inte för några år sedan när jag körde 121 på sista vägen till Arlanda flygplats där det är 90 och inte 110 som jag trodde.
Och igår på Södermälarstrand var det stor kontroll 0930 på morgonen. Där jag givetvis blev invinkad. Men blev förklarad oskyldig.
De här händelserna kommer som en blixt från en klar himmel:från en totalt lugn och rosig dagssituation är man plötsligt i den demokratiska statens
första prövande fångstnät. Jag klarade mig ur. Men de som inte gör det kan komma i stora besvär. Jag tänker på en arbetskamrat som druckit för mycket en kväll, blev tagen, fick nån månads fängelse, blev av med körkortet. Men för att få det tillbaka måste han bevisa att han inte var beroende av alkhol. Hur bevisar man det?
Jag tänker på Kamratpostens chefredaktör Ola Lindholm som grips av polis efter en fotbollsmatch, avtvingas urinprov som innehåller substans tydande på att han tagit kokain. Expressen hänger ut honom med namn, han blir suspenderad från sitt jobb på TV och på sin tidning utan att han dömts av domstol. Och hur stora rubriker blir det om han frikänns?
Men framför allt tänker jag på de många länder där polis, militär och myndigheter när som helst kan gripa medborgare, hålla dom fängslade, tortera dom och ofta utan någon juridisk process spärra in dom i många år eller helt enkelt ta livet av dom.
Och som ett exempel på vilken slags, nästa naiv, rättsstat Sverige är:
Häromdagen på den hårt trafikerade Långholmsgatan som från Hornstull leder upp på Västerbron i Stockholm satt ett fyrtiotal miljaktivister i den ena filen. I protest mot den ökande biltrafiken. Livsfarligt för dom och blockerande trafiken för de flesta. Jag kände mig som arg major på Östermalm och frågade en av de många poliser som övervakade det hela:
- Har dom tillstånd att demonstrera på ett sådant här farligt ställe.
- Nej, sa den ungen polismannen,men vår uppgift är att se till att de kan utöva sina demokratiska rättigheter att demonstrera. Har de brutit mot lagen blir det en senare fråga.
1.500 kronor i böter för fortkörning. Ja kör till för det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar