lördag 7 maj 2011

Ryan och Norwegian -underbar nyordning. Men SAS stånkar och drömmer

Flyget ned till Nice från Stockholm med Norwegian kostade 550 kronor. Tillbaka med SAS blev priset 950 kronor.Med de nya lågprisbolagen blev det möjligt att ge sig av när som helst och till nästan var som helst i Europa.För det mest för mycket låga priser.De gamla fina bolagen har tvingats hänga på.
Med en rysning kommer jag ihåg tiden då SAS, British Airways, Lufthansa och de andra pösiga bolagen utestängde all konkurrens i det europeiska luftrummet och via karteller tvingade oss resenärer att resa tur och retur på fasta tider och till höga priser. Och samma priser vare sig man valde Air France eller SAS till Paris. Och valde man ombokningsbara biljetter eller enkel biljetter blev priserna astronomiska. Skulle man sedan vidare till Marseille t.ex med franskt inrikesflyg kunde en tur och returresa gå på 7.000. Alltså ungefär som det alltjämt är om man flyger Karlskrona Luleå tor.
Visst det fanns charter. Men då skulle man vara borta en vecka minst och ha hotell och clubextra med club 33 ingående i priset. Så där höll det på i över 50 år.
Nu får SAS och de andra gamla änkenåderna anpassa sig och förödmjuka sig. Och spela det spel som Ryan, Norwegian, Easy Jet och vad de heter har blivit mästare på. Det är underbart att bara gå in på nätet och skaffa en bijett till Krakow, Pula, Palermo eller Venedig. Och dra. Hemresan kan man vänta med att bestämma. Och vill man ändra sig går det också bra mot ett mindre tillägg. Jag frågade nyligen min gamle kamrat och kollega på Club 33 i Rimini Jan Carlzon, som sen blev SAS chef, varför man inte såg att den här utvecklingen skulle komma?
- Det gick inte att förutse, regleringen var så fast och så total. Och när EU´s fria rörlighet slog igenom blev vi alla gamla halvstatliga bolag tagna på sängen.
Och då hade ändå Janne när han efter sejouren på Vingresor blev bas för Linjeflyg revolutionerat prissättningen så att ju senare du köpte en biljett Sthhlm - Ängelholm ju mindre betalade Du. Allt efter mönster av dåtidens charterflyg. Idag på alla bolag är det underligt nog tvärtom: ju tidigare Du bokar biljetten desto billigare är det.
Men förnäma, nostalgiska SAS kan inte glömma flydda tider.När jag på väg till Paris välkomnas av kabinpersonalen riktas de första orden till " er i businessklass ( vilket för dagen är en person ). Omsorgsfullt redogörs för den stekta rödspätta som denne person skall få äta utan kostnad till lunch. Därefter talas det i något mindre inställsam ton om den gratis smörgås som två personer i " economy extra " skall få. Och sen som ett rapp på käften blir vi 145 personer i economy meddelade i en lätt nedlåtande ton vad vi kan köpa av dryck och föda. SAS gräver sin grav på detta sätt genom att inte fatta att det bara är en och annan knalltorsk som betalar 9.000 kronor Sthlm Paris för att sitta med en decimeter mer mellanrum mellan stolarna och gratis få en uppvärmd spätta.
På Norwegian och Ryan är det raka rör: samma klass, alla betalar för vad de inmundigar, personalen säljer så att det ryker om det, och flyplatserna eller terminalerna är för det mesta små och effektiva som i Ronneby.
Till slut.I och med att särskilt Ryan landar ofta i avsides bygder får dessa en kraftig ekonomisk injektion ungefär som när de första tågen kom till Falköping eller andra tidigare okända orter. I Beziér,t.ex,i Languedoc vid franska Medelhavet,får Ryan betalt ordentligt av kommun och region för att överhuvudtaget komma dit. Som i Nyköping ungefär.
Det hela är en underbar nyordning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar