tisdag 3 maj 2011

Tankar om Bin Laden från franska sjöalper

Jag sitter på terrassen till en vit villa någon mil ovanför Cannes och äter
frukost i den klara provencalska morgonen då Svenska dagbladet ringer. En upphetsad reporter berättar att hon just sett bilder på TV hur president Obama med spänt anlete ser dödsskjutningen av Osama bin Laden i realtid.Och nu vill reportern veta vad jag tror att presidenten tänker när han sitter där.
Jag vad skall man säga? Igår eftermiddag på väg upp hit från flygplatsen i Nizza ville TV 4 ha en kommentar om vad jag trodde att mordet på Bin Laden skulle betyda för den islamska terrorismens omedelbara framtid.Jag önskar att det vackra vita husets ägare, världsreportern, var här, så att jag kunde diskutera det hela med honom. Men han är på kryssning i Medelhavet med sin vackra hustru. Så jag får hålla till godo med kommentarer från hans kattvakt och poolskötare som även är bestsellerförfattare av böcker om svenska upptäcksresande.
När jag nu på eftermiddagen något satt mig in vad som hänt genom att läsa Herald Tribune och Le Figaro på den utmärkta resturangen La Marina i den lilla medeltida staden Montauroux alldeles ovanför huset här kan man kanske svara så här på frågorna frågorna:President Obama blev informerad för en tid sedan var Bin Laden befann sig.Det var Obama som till slut bestämde hur USA s fiende nummer ett skulle oskadliggöras. Om aktionen misslyckades skulle Obama kunna vara lika illa ute som när president Carter i början av 1980-talet beslöt om operation Eagel Claw för att frita den amerikanska gisslan i Iran. Men misslyckades skändligen.Carter förlorade det påföljande presidentvalet till Ronald Reagan. När Obama i realtid tittade på attacken mot Bin Laden låg nog hans möjligheter att återväljas till president nästa år i vågskålen. Det var nog ett av skälen till det spända ansiktsuttrycket.
Författaren tillika kattvårdaren häruppe bland de begynnande sjöalperna tror inte att Bin Ladens död kommer att medföra hämdattacker från Al Quaidas sid. Jag tror att han har fel. Bin Laden har blivit en ikon för många och den kallblodiga avrättningen har upprört många i arabvärlden. Och på andra håll. Jag är säker på att säkerhetstjänster runt om i världen nu skärper vaksamheten. Även i Sverige.
" C´est un grand chose ca avec Bin Ladin, säger jag oidiomatiskt till ägarparet på resturang La Marina på Place de la Rouguiere i Montaroux när jag betalar för en halv pichet rouge och en salade campagnarde.
" Oui biensur. monsieur, säger mannen. Det här är en händelse som trängt igenom globalt på ett enastående sätt.
"Fy fan vilken bra story" hade kanske min frånvarande värd sagt om han hade varit här. Och därmed ekande Expressens legendariske redaktionschefs Sigge Ågren ord.Den gången John F. Kennedy mördades i Dallas.
Utan alla jämförelser i övrigt

1 kommentar:

  1. Intressant och väldigt roligt skrivet! De bredvid mig på den rätt tysta redaktionen undrade nog vad jag skrattade till om. I Sverige är det tre grader och blåst idag. Hoppas att ni har det fint!

    SvaraRadera